Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 23 mai 2015

Piesă de poştă aeriană falsificată

În urmă cu câteva zile am văzut pe eBay o piesă de poştă aeriană franceză. Piesele expediate din România şi transportate cu avioanele militare franceze nu sunt chiar printre cele mai comune, de aceea exemplarul de pe eBay mi-a captat imediat atenţia. Click pe imagini pentru mărire.


La prima vedere, ar fi vorba despre o ilustrată expediată din România spre Franţa. Cine nu cunoaşte detalii privind istoricul curselor aeriene franceze care au plecat/au tranzitat teritoriul României ar fi putut crede că ilustrata a fost expediată din Arad (sau dintr-o localitate situată în apropiere), deoarece marca purtând supratiparul "Ocupaţia franceză" nu a circulat în Regat, de exemplu. Francatura formată sintr-o marcă cu supratipar şi una fără este ceva mai atractivă, dar nu se "pupă" cu tariful.
Tot la prima vedere, piesa mi s-a părut în neregulă atunci când am văzut-o şi am întrebat prietenii de pe Facebook ce părere au despre ea, fără să intru în detalii.
Detaliile însă le prezint acum.

Din literatură (şi din studiul pieselor care mi-au mai trecut prin mână) ştiam mai de demult că oficiul militar francez de campanie nr. 520 a funcţionat în Constantinopol, începând cu 8 iulie 1919*, ştampila acestuia fiind utilizată pe corespondenţele oficiale şi particulare expediate prin intermediul avioanelor militare franceze din Constantinopol la Bucureşti (de unde exista o legătură feroviară spre Franţa prin Orient Expres). Ca document oficial este indicată o instrucţiune semnată de generalul Franchet d'Esperey, Comandantul General al Forţelor Aliate. Piesa de mai sus poartă data de 29 mai 1919, încadrarea istorică în timp nepotrivindu-se.
Tot în instrucţiunea menţionată se specifică în mod clar că toate corespondenţele particulare expediate din Constantinopol trebuiau francate cu mărci franceze cu nominal însumat de 1 franc, drept suprataxă aeriană. Francatura piesei noastre nu se potriveşte, după cum bine se poate vedea.
Şi tot în instrucţiunea cu pricina se menţionează (lucru confirmat de piesele care mi-au trecut prin mână) că toate trimiterile trebuie ştampilate cu o ştampilă dreptunghiulară cu cadrul dublu, având textul "ARMEES ALLIEES EN ORIENT/POSTE AERIENNE". Această ştampilă lipseşte de pe piesa cu pricina.

Examinând cu mai multă atenţie piesa, am observat un lucru interesant (click pe imagine pentru mărire):


Cele două amprente de pe cartea poştală prezintă nişte "tăieturi" albe orizontale. Cine a utilizat o imprimantă cu jet de cerneală la care culoarea negru este "pe ducă" cred că ştie despre ce vorbesc.

Am mai observat un lucru interesant: Ilustrata are în mesajul de pe verso, lângă text, şi data. Dată care, însă, se vede de la o poştă că a fost modificată (în mod grosolan), din 27/2/19 în 27/5/19 (priviţi cu atenţie imaginea de mai jos):


Am descoperit acest element ceva mai târziu, dar el nu a făcut altceva decât să îmi întărească convingerea că priveam o piesă contrafăcută. Mai mult, piesa în cauză a fost oferită pe eBay de către o persoană despre care am mai scris pe blog din motive similare - piese contrafăcute (este vorba de ID-ul dzam84). Click pentru mărire.


Ing. Călin Marinescu - Poşta aeriană în România 1916-1993, Bucureşti, 1994, p. 29-33.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu