Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 12 noiembrie 2012

Despre metodica studiului (22)

Episoadele anterioare pot fi citite aici: episodul 1, episodul 2, episodul 3, episodul 4, episodul 5, episodul 6, episodul 7, episodul 8, episodul 9, episodul 10, episodul 11., episodul 12., episodul 13, episodul 14, episodul 15, episodul 16, episodul 17, episodul 18, episodul 19, episodul 20, episodul 21.

Să vedem ce mai descoperim

(Continuare din episodul precedent)

La blocul prezentat în apisodul anterior, mi-a dat prin cap să verific cât de corectă este alinierea supratiparelor în coală, în speranţa că voi descoperi ceva deosebit. Aşa că am "plantat" imaginea blocului într-un program de paginare şi am "trasat" linii punctate orizontale, de culoare roşie, la baza liniilor de supratipare de pe fiecare rând, precum şi linii de acelaşi fel, dar verticale, pe marginea stângă a supratiparelor de pe fiecare coloană. Ce a ieşit puteţi vedea în imaginea de mai jos (click pentru mărire; imaginea nu este prea mare, deoarece mă chinuiesc să păstrez limita maximă admisă pentru fiecare imagine în parte, pentru a nu-mi afecta spaţiul de stocare alocat).


Ce se poate vedea destul de bine este că "liniile" de supratipar aflate pe primele cinci coloane nu se află în prelungirea celorlalte linii (de pe aceleaşi rânduri) aflate pe ultimele cinci coloane. Din această cauză trag concluzia că cele două jumătăţi verticale ale colii aparţin unor clişee de zinc separate. Concluzia reprezintă un pas înainte.
O caracteristică interesantă, care a devenit vizibilă după desenarea liniilor amintite este că supratiparele de pe rândul al treilea (de sus în jos) sunt uşor decalate spre stânga faţă de restul supratiparelor (deplasarea este mai pregnantă pe coloanele 1-5 şi mai mică pe coloanele 6-10).

Există caracteristici repetabile ale supratiparului?

Iată o întrebare la care nu putem găsi răspunsul decât dacă luăm la studiat supratiparul de pe fiecare marcă în parte. Deoarece nu aveţi altă posibilitate de a le vedea decât dacă le măresc, tocmai asta am făcut-o. Sunt 36 de mărci şi am grupat imaginea mărită a supratiparelor în patru "loturi". Să le examinăm şi să vedem ce concluzii am putea trage.

Supratiparele de pe mărcile 1-9.

Supratiparele de pe mărcile 10-18.

Supratiparele de pe mărcile 19-27.

Supratiparele de pe mărcile 28-36.

Nu am să fac acum "recenzia" fiecărui supratipar în parte. Aştept de la cei interesaţi orice sugestie de departajare sau de subliniere a vreunui caz special (este vorba de forma caracterelor, dispunere, aliniere, spaţii între litere şi între cuvinte şi cifre etc.). Eu mi-am notat ceea ce mă interesa.

Am examinat o piesă. O altă piesă confirmă ce am găsit până acum?

Orice rezultat al unei cercetări nu prea are valoare dacă nu este validat ori prin continuarea cercetării, ori prin completarea acesteia cu rezultatele muncii altui cercetător. Deoarece nu avem varianta a doua, voi continu eu cu "puricatul" altor piese. Am mai scos de la naftalină încă un bloc de 30 de mărci, reprezentând trei rânduri complete ale colii comerciale. Blocul este din aceeaşi marcă (25 bani pe hârtie cu filigran XI, linii ondulate), dar obliterat de complezenţă (cu o ştampilă "chioară" de Bucureşti). Îl puteţi vedea în imaginea de mai jos.


M-am apucat şi am repetat treaba cu măsurătorile şi la supratiparele din acest al doilea bloc. Ce a ieşit, am centralizat în tabelul de mai jos.


Vedeţi în subsolul tabelului că am păstrat observaţiile făcute la măsurarea supratiparelor de la primul bloc. Aceasta înseamnă că se confirmă faptul că există cel puţin două clişee de zinc separate pentru supratipare, unul pentru coloanele 1-5 şi al doilea pentru coloanele 6-10.

Dar pentru astăzi ajunge, vom continua în episodul viitor.
Vă doresc o seară plăcută!

(Va urma)

© 2012. Preluarea prezentului articol şi/sau a imaginilor se poate face numai pe baza unui acord scris.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu