Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 12 martie 2013

Aţi întâlnit corespondenţe contrafăcute din timpul Războiului?

Am văzut recent două piese la care m-am uitat cam lung. Poate am ajuns eu să fiu paranoic şi, după ce am întâlnit o sumedenie de falsuri, am ajuns precum Toma necredinciosul. Să vă epxlic despre ce este vorba.


Acesta ar fi un plic expediat în februarie 1944 din Tălmaciu în Austria ocupată. Francatura nu este conformă cu tariful în vigoare de la acea dată (oricum aş lua-o, socotind orice combinaţie posibilă). Ştampilele cu cerc dublu, numai cu dată, nu îmi par româneşti, ele seamănă cu unele ştampile germane utilizate de oficii de campanie. Nu ştiu cum să interpretez acea ştampilă "Talmesch" (care ar fi echivalentul german al denumirii româneşti "Tălmaciu", localitate situată lângă Sibiu). Acea ştampilă "SS" (aplicată pare-se cu acelaşi tuş utilizat şi la "Talmesch") mi se pare curioasă, nu am mai întâlnit-o. Vânzătorul nu a prezentat şi imaginea verso-ului plicului (aş fi dorit să văd ştampila cenzurii româneşti externe; oricum, de pe faţă lipseşte ştampila cu număr în cerc). Banda de hârtie de pe marginea stângă (purtând două ştampile "Geöffnet" - "Deschis") îmi pare ceva realizat la o manufactură, lipsindu-i rigurozitatea germană). Am constatat că lipsesc şi celelalte ştampile ale cenzurii germane (aplicate de regulă pe margini/colţuri - ştampile numerale de dimensiuni mici). Nu îmi dau seama ce rol are ştampila cu seria neagră, n-am prea văzut aşa ceva decât la recomandate, dar n-am văzut recomandate fără ştampila de serviciu aferentă, aşa cum e aceasta.
Una peste alta, mi se pare o piesă dubioasă.

A doua piesă care mi-a trezit suspiciuni este plicul de mai sus (click pe imagine pentru mărire), expediat în iulie 1946 tot din Tălmaciu, probabil către aceeaşi Vienă (aflată la acea dată în zona de ocupaţie aliată). Numele expeditorului (scris aproape în mod evident de aceeaşi mână ca la prima piesă) este tot "Engber", dar numele mic este de această dată "Hans" şi nu "Martin", ca la prima piesă). Francatura nu se "asortează" cu tariful în vigoare la acea dată, nereuşind să găsesc vreo combinaţie valabilă. Mi se mai pare curioasă şi existenţa a două tipuri diferite de ştampile "TĂLMACIU" pe aceeaşi faţă a plicului (verso-ul nu este disponibil nici în acest caz; ar fi fost interesante ştampilele de sosire). Tot curioase mi se par amprentele a două dintre ştampilele de pe faţă:


Ambele plicuri au fost oferite pe eBay de către acelaşi vânzător, cu ID înregistrat în Germania (este vorba de ID-ul zuzututu (sic!). Neputându-mi stăpâni curiozitatea, m-am uitat puţin peste feedback-ul primit de acest ID la vânzările anterioare, constatând că în ultimul an a mai comercializat câteva piese provenite de la "Talmesch" sau având această localitate sibiană ca destinaţie.
Valoarea pieselor nu intră în discuţie, ele fiind vândute pentru sume nesemnificative. Problema este dacă aceste piese sunt originale sau nu. Ar fi primul caz de corespondenţe falsificate din al Doilea Război Mondial pe care le întâlnesc. Nu este specialitatea mea şi de aceea aştept orice opinie pro sau contra.

4 comentarii:

  1. Da foarte faine plicurile,si atat de interesante.dupa mine ar fi originale!!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am rezerve. Mai ales la primul plic. Şi nu sunt singurul!

      Ștergere
  2. Posed in col. personala mai multe plicuri de acest fel ( Talmesch). Ele sunt originale, cunosc chiar familia din a carei corespondenta provin.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă invit să faceţi publice orice atestate de originlitate pentru asemenea plicuri. Vorbim după aceea.

      Ștergere