Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

duminică, 28 iulie 2013

Încă o eroare confirmată

Astăzi m-am dedicat în exclusivitate "puricatului" stocului de mărci pe care l-am tot adunat peste ani. Am muncit la aranjatul şi sortatul taxelor de plată "verzi" fără filigran (ultima emisiune cu formatul mare, 1902-1910).
Este surprinzător cât de multe varietăţi sunt nesemnalate în nicio lucrare, ceea ce demonstrează că aceste emisiuni au fost tratate cu o mare indiferenţă (nepăsare sau spuneţi-i cum doriţi) chiar de către marii specialişti care şi-au publicat tot felul de lucrări şi articole, care mai de care copiate după înaintaşi fără să se obosească măcar să vadă dacă cele semnalate anterior sunt reale. Vorba aceea: "cărţile din cărţi se face!" (vorba unui colecţionar răposat acum doi ani).
Ca să fim înţeleşi, nu mă refer la cine ştie ce "purici în brânză", ci la informaţii esenţiale pentru o catalogare normală: împărţirea pe emisiuni, împărţirea pe tiraje (acolo unde există), dantelurile de bază, principalele categorii de hârtii etc. Pentru toată perioada postclasică, toate cataloagele româneşti sunt un adevărat dezastru, aproape toate datele care implică cercetarea mai amănunţită sunt trecute din burtă de primul "scriitor", apoi copiate de toţi "urmaşii" fără nicio verificare.

Fiindcă m-am răcorit puţin, să trecem tătuşi la subiectul anunţat în titlu.
La emisiuniea fără filigran, valorile mici se pare că au fost utilizate intens (cu precădere marca de 10 bani, dar încă n-am ajuns la ea). Deocamdată mi-am cam format o idee asupra tranşelor mărcii de 5 bani. Au existat cu certitudine tranşe usccesive, care se deosebesc atât prin tipul hârtiei utilizate, cât şi prin culoarea tiparului (treaba cu "hârtia colorată roz pe verso" şi "hârtia albă pe ambele feţe" este un mare rahat, pe româneşte; treaba este valabilă şi la Spic de grâu).

Am mai semnalat câteva erori (să ştiţi că în realitate am descoperit mult mai multe, dar nu vreau să transform blogul în altceva, luându-le la rând; ele rămân pentru o lucrare separată). Prezint acum o eroare confirmată la marca de 5 bani deoarece am avut o discuţie în contradictoriu cu un amic şi vreau să-i demonstrez că am avut dreptate.


Prima marcă face parte dintr-un tiraj mai târziu, iar a doua din tirajele timpurii (ele se deosebesc foarte clar atât după hârtie, cât şi după culoarea tiparului).
Caracteristicile erorii: punct de culoare lipit pe partea stângă a literei I din BANI, respectiv linie neregulată de culoare deasupra literelor MAN din ROMANIA. Iniţial a existat şi o dublare a cadrului exterior, aşa cum se vede la a doua piesă, dar care s-a estompat la tirajele mai târzii.
Ca microsemn suplimentar (nemarcat cu săgeată, dar care demonstrează că avem de-a face cu acelaşi clişeu) se mai poate semnala o pată de culoare sub piciorul stâng al literei N din BANI.

2 comentarii:

  1. Salutare Max!

    Se mai distinge parca si o pata de culoare desupra ultimului A din "ROMANA" :) oricum mie unuia mi se par niste emisiuni frumoase, mai ales piesele de culoarea verde smarald. O placere sa le privesti.

    Multumim pentru articol.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aşa e, ai dreptate, Remus!
      Şi eu îţi mulţumesc pentru vizită!

      Ștergere