Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

miercuri, 23 octombrie 2013

O altă problemă neştiută, necunoscută: "Expoziţia generală" cu supratiparul SE. Care sunt caracteristicile originalului?

Conform literaturii noastre, din emisiunea "Expoziţia generală" din 1906 au fost supratipărite 1.200 de serii cu un supratipar compus din literele "S E", care ar semnifica "Serviciul expoziţiei".
Probabil că nu au fost supratipărite fix 1.200 de serii, ci din valorile mari (cheie) au fost supratipărite (cel mai probabil) câte 1.200 de exemplare, iar din valorile mici mult mai multe exemplare, deoarece nu sunt aşa de rare, în comparaţie cu valorile mari.
Problema delicată este că din cele trei valori mari se întâlnesc exemplare cu caracteristici diferite ale supratiparului (forma celor două litere pare diferită).

Acesta este un exemplar al valorii de 3 lei pentru care am văzut o garanţie. Comparat însă cu alte exemplare care mi-au mai trecut prin mână sau pe care le-am văzut prin licitaţiile online, apar diferenţe la cele două litere. Vă voi da două exemple pe care le-am avut la îndemână.

Literele sunt clar diferite faţă de cele de pe primul exemplar.

Şi aici apar diferenţe.

Este clar că avem nevoie de un studiu, deoarece nu ştiu pe nimeni în stare să spună cu certitudine care exemplare sunt originale şi care sunt "lucrate" (deoarece mărcile suport sunt originale, problema este la supratipar).
Este posibil ca diferenţele să fie totuşi "de la sursă", adică la data respectivă supratiparul să fi fost executat (la cele trei valori mari) cu seturi diferite de litere. Personal mă îndoiesc că s-ar fi putut întâmpla aşa ceva.
Din păcate, nu ştiu să existe blocuri sau unităţi mai mari la valorile mari (sau, dacă există, eu nu le-am văzut). Ar fi fost interesant de verificat dacă în cadrul perechilor/blocurilor au fost folosite aceleaşi tipuri de caractere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu