Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

miercuri, 23 aprilie 2014

De-ale zemstvelor ruseşti

Zemstvele sunt ruseşti, poate sună a pleonasm, dar am constatat că şi dintre colecţionarii destul de bătrâni şi versaţi mai există câţiva care n-au auzit de ele. Nu i-a interesat.
Pe mine au început să mă intereseze acum vreo 15 ani, când mi-am propus să le includ pe cele emise de ţinuturile din gubernia Basarabia în lucrarea mea. Cam tot atunci am început să am acces regulat la internet şi am putut să "ies" pe portalurile unde aveam şanse să dau de ele. În Bucureşti nu ştiam atunci pe nimeni interesat de aşa ceva, iar literatura era inaccesibilă. Găsisem la cineva un xerox foarte prost după câteva pagini din clasica lucrare din 1925 a lui Ciucin, dar erau aproape inutilizabile.
Mă rog, ulterior, cu deschiderea de care am beneficiat datorită internetului am avut ce învăţa.
Chiar dacă astăzi dispun de aproape toate cataloagele posibile, tot se întâmplă să mai dau peste vreo varietate de care nu ştiam. Ca de pildă perechea din imaginea de mai jos.


Este vorba despre valoarea de 6 kopeici din emisiunea 1873 (tipar verde pe burelaj albastru, vertical). Ştiam că marginile de coală pot fi nedantelate (n-am văzut niciodată o coală, este totuşi o raritate aşa ceva). Nu văzusem însă nicio pereche nedantelată la mijloc, iar piesa de faţă exact această varietate prezintă.
Am postat şi imaginea versoului, deoarece este vizibilă meşa hârtiei (aspectul sitat sesizabil atât la suprafaţa hârtiei, cât şi atunci când aceasta este privită în transparenţă, la o lumină puternică). Este una dintre caracteristicile de originalitate (ce-i drept, n-am văzut falsuri şi nici nu ştiu dacă există, deoarece nu am găsit aşa ceva menţionat pe nicăieri).
Perechea a fost vândută pe un portal de licitaţii online cu 103 dolari, după 14 biduri.

Deşi nu este din gubernia Basarabia, ci dintr-o altă gubernie, vă mai prezint o zemstvă doar cu scop informativ.


Este marca de 3 kopeici din prima emisiune (1872) din Usti-Sîsolisk. Calitatea ei nu este nemaipomenită, dar este una dintre mărcile rare, pe care catalogul Ciucin o evaluează cu "R".
Din 1925 până acum s-au schimbat multe, inclusiv scala după care se fac evaluările. Cataloagele ruseşti mai târzii au cotele exprimate ori în ruble ruseşti, ori în dolari americani, dar inflaţia denaturează ordinele de mărime şi te poţi păcăli. Aşa că de multe ori colecţionarii au nevoie de o "ancoră" reprezentată de preţuri reale, obţinute în tranzacţii efectuate cu succes (adică sume plătite efectiv, nu cerute şi neonorate - este o mare diferenţă).
Nu am mai văzut această marcă decât o singură dată, într-o licitaţie "mare" desfăşurată cu mulţi ani în urmă şi pentru care nu ştiu realizătile. Am avut norocul să dau peste piesa din imaginea de mai sus pe un portal de licitaţii online. Faptul că este o marcă rară este sugerat şi de interesul pe care l-au avut pentru ea amatorii: 14 ofertanţi au înaintat 43 de biduri, preţul final de adjudecare (fără cheltuielile anexe) ajungând la 1.575 dolari. Este un reper mai concret decât cotele cataloagelor ruseşti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu