Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

miercuri, 14 mai 2014

Corespondenţă falsificată

Aseară, tot butonând pe portalurile de licitaţie am dat peste un plic căruia nu i-am acordat atenţie la început, purtând pe el o combinaţie relativ comună, întâlnită la ocupaţia germană din Pirmul Război Mondial.
Am observat totuşi, mai mult cu coada ochiului (că pe pagină mai erau şi reclame în care apăreau alte piese, unele mai interesante) că ştampilele de pe faţa plicului parcă nu prea seamănă cu cele pe care le ştiam. Silabisind apoi textul de pe ştampila de cenzură, mi-am dat seama că ceva este în neregulă.
Am deschis pagina cu piesa în cauză şi am mărit imaginile, realizând că mă aflu în faţa unei situaţii inedite: a fost prima oară când am întâlnit o piesă falsificată aproape integral, în sensul că pe un plic oarecare s-au aplicat două mărci bune (mie îmi par originale şi fără probleme), dar ştampila de plecare, cea de sosire şi ştampila de cenzură au fost reproduse printr-un procedeu ce-mi sugerează un desen realizat cu mâna, şi nu unul tocmai reuşit.
Este a doua situaţie de acest fel întâlnită (prima vizând un plic cu mărci uzuale Mihai din anii '40, "expediat" din Mediaş în Germania, având de asemenea ştampilele contrafăcute; am semnalat piesa la data când am dat peste ea, se găseşte ilustrată într-un articol mai vechi; bineînţeles că nu pun la socoteală făcăturile întâlnite la clasice, la aceleea parcă te-ai aştepta să întâlneşti falsuri).

Aşadar, faceţi click pe imagini pentru mărire, pentru a examina "mândreţea" de piesă.


Până la 31 decembrie 1917, timbrele de ajutor au fost ogligatorii, iar tariful pentru o scrisoare simplă internă (expediată în altă localitate) a fost de 15 bani până la 1 august 1918. Aşadar francatura nu iese din tiparul normal. Ştampilele însă...


Aceasta este ştampila "aplicată" la Bucureşti. Modelul original arată însă cu totul altfel (click pe imagine pentru mărire - sunt exemplare obliterate de complezenţă):


Examinând cu atenţie aşa-zisa ştampilă de cenzură, ce credeţi că am observat? Încă se mai văd vagi urme ale unor linii trasate cu creionul de către "artist" ca să deseneze drept literele liniilor de text. Ele se văd mai ales la data de pe rândul mijlociu, în marginea stângă (click pentru mărire):



Ultma ştampilă, cea "de la" Buzău este la fel de anapoda executată. Nu cred că există vreo ştampilă cu care ar putea semăna, nici măcar aşa, mai pe departe.


Nu ştiu de ce a fost realizată această făcătură, pentru că nu este ceva deosebit (dacă ar fi fost originală). Poate că totul nu a fost decât un amuzament din partea cuiva.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu