Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 8 mai 2017

Varietate la supratiparul unui timbru de ajutor

Timbrul din imaginea de mai jos s-a aflat într-un lot de mai multe piese româneşti, lot oferit pe un portal de licitaţii online.


Timbrul mi-a atras atenţia deoarece mă străduiesc de mai mulţi ani să dau de cap varietăţilor întâlnite la prima emisiune de timbre de ajutor din 1915, în mod special la valorile mici (de 5 şi 10 bani) purtând un supratipar asemănător.

Varietatea pe care o semnalez constă în diferenţa de înălţime dintre baza literelor DE şi baza literelor AJUTOR de pe al doilea rând al supratiparului. Poate că nu am dat eu dovadă de suficientă meticulozitate la timbrele verificate până acum, dar această varietate a supratiparului nu o am înregistrată în baza de date.

Prima emisiune de timbre de ajutor este (pentru valorile mici, care au avut şi curculaţie poştală obligatorie pe anumite categorii de trimiteri). Din cauza consumului ridicat, deci a tirajului imens, filateliştii nu prea s-au înghesuit la studiul lor considerând că valoarea de piaţă extrem de scăzută a timbrelor de 5 şi 10 bani nu merită acest efort.

În urmă cu doi ani am intenţionat să pun pe blog un studiu al acestei emisiuni (cu ocazia centenarului ei), dar numai de asta nu aveam chef atunci din cauza problemelor medicale prin care treceam. N-am mai apucat să fac studiul (de fapt să-l scriu, deoarece conţinutul îl am în fişe). Dacă tot am deschis astăzi subiectul, m-am gândit să fac o înşiruire a categoriilor de varietăţi ale valorilor mici (5 şi 10 bani).

Supratiparul pare a fi realizat cu planşe multiple, cuprinse în două grupe principale:
- supratiparul aplicat pe valorile de 5, 10, 50 bani şi 1 leu (toate în format mic) şi pe mărcile de 5 şi 10 bani taxa de plată model 1911, respectiv
- supratiparul aplicat pe valoarea mare de 5 lei a timbrului fiscal.

Supratiparul are două tipuri principale, diferenţiate prin distanţa dintre cuvintele DE şi AJUTOR. La studiul pe care l-am făcut la timbrul de 5 bani (Carol I Tipografiat) am descoperit mai multe variante (subtipuri) caracterizate prin aşezarea cu mici deplasări ale literelor de pe primul rând faţă de cele din rândul doi. Lucrul interesant este că se cunosc perechi şi blocuri cu tipuri mixte (adică din ambele tipuri principale). Încă nu au fost contabilizate ca frecvenţă combinaţiile întâlnite la perechile cu subtipuri diferite.

Studiul nu se opreşte la supratipar, ci continuă cu mărcile care s-au folosit la supratipărire. Pentru valorile mici există două grupe de coli supratipărite:
- supratipar aplicat pe coli din tirajele iniţiale ale "tipografiatelor" de 5 şi 10 bani, respectiv
- supratipar aplicat pe coli de reimpresiuni ale celor două valori.

Mergând mai departe, se bănuieşte existenţa a cel puţin două planşe diferite, dar şi existenţa a două tipuri diferite de clişeu la timbrul de 5 bani. La cel de 10 bani nu s-au descoperit planşe diferite (încă).

Necesarul foarte mare de consum al valorilor de 5 şi 10 bani a determinat tipărirea lor în numeroase tiraje succesive. Fiecărui tiraj îi sunt caracteristice planşa mărcii supratipărite, precum şi hârtia pe care acestea au fost imprimate.

Referitor la hârtie, există cel puţin trei tipuri principale (şi mai multe variante): o hârtie albă velină (proprie tirajelor iniţiale ale mărcilor supratipărite), plus alte două tipuri de hârtii specifice reimpresiunilor (una cenuşie sau gri-gălbuie, poroasă, de calitate inferioară, respectiv una cenuşie sau gri-gălbuie ceva mai netedă, cu un aspect de sită atunci când este privită în zare.

Nu vă grăbiţi că n-am terminat! La toate tirajele se întâlnesc cinci danteluri diferite, patru în linie şi una în pieptene, adică tradiţionalele A, B, C, şi D în linie, respectiv K în pieptene.

Am terminat cu înşiratul, acum calculaţi combinaţiile posibile! Din ce îmi aduc aminte (că n-am la îndemână fişele, pe vremea când le-am verificat nu foloseam PC-ul) există patru astfel de combinaţii care sunt foarte rare (cu frecvenţă de apariţie mai mică de 5 bucăţi la 10.000 de bucăţi verificate).
Cine vrea să ştie care sunt ar trebui să mai aştepte până când transcriu fişele (sau să se apuce să le verifice singur).

Era să uit: una dintre cele mai dificile sarcini (pe care o las viitorilor cercetători - dacă vor mai exista) ar fi stabilirea ordinii cronologice în care au apărut planşele, reimpresiunile şi tipurile de hârtie pe baza pieselor circulate.

Acum sper că nu se apucă cineva să pună pe eBay cine ştie ce bazaconii descoperite, la preţuri de rarităţi mondiale. Nu ar face altceva decât să fie ridicol.

Şi tot am mai uitat ceva: la ambele valori mici (5 şi 10 bani) există mai multe erori repetabile (în general mici deteriorări ale clişeelor). Unele dintre aceste erori s-au întâlnit şi pe corespondenţe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu